Minden a freestyle roller kerekekről

A roller kerekeket különösebben nem kell bemutatni, hiszen mindenki tudja, melyik komponensről van szó. Igen, amin gurulsz. Az összes alkatrész közül a kerekek a legérzékenyebbek a felület minőségére és a rollerezési stílusra. Éles felületek,  szilánkok, kövek stb. felsérthetik, errodálhatják   a gumikerekeket. Ez nem a kerekek hibája, hanem a felület hibája, amelyen a kerekek futnak.

A kerekek szilárd belsőből és gumiból (PU vagy poliuretán) állnak. A legtöbb kerék manapság elõre felszerelt csapágyakkal rendelkezik . Ezt az információt a termékleírásban találod.

A legtöbb csapágy és tengelycsavar szabványosítva van az iparban. A kerekek túlnyomó többségében 8 mm-es tengelyek vannak, kis százalékuk (manapság csak Ethic) az úgynevezett 12-es szabványt használja. Ez azt jelenti, hogy a tengelycsavar átmérője 12 mm, ezért a teljes csapágyak mérete nagyobb. Ennek eredményeként a csapágyak kisebb gördülési ellenállást érnek el, így gyorsabbak és tartósabbak.

Időnként a távtartó gyűrűk is eltérő méretűek lehetnek a csapágyak között. Néhány gyártó (pl. Ethic vagy PROTO) belső mérete körülbelül 0,3 mm-rel szélesebb. A csapágyak cseréje után előfordulhat, hogy a kerék nem forog kevés rendesen. Emiatt, amikor a csapágyakat újra cseréli, elegendő csupán magukat a csapágyakat cserélni, és meghagyni az eredeti távtartókat.

A kerekek belseje lehet műanyag vagy alumínium. A műanyag belsőt csak olcsóbb kerekekhez használják, amelyeket a kezdőknek a legolcsóbb rollerekhez adnak. A műanyag belső ellenállása korlátozott. Mondhatjuk, hogy a műanyag kerekek csak a kezdő rollerezők számára készültek, és nekik is csak addig, amíg megtanulják az alapvető trükköket. Amikor a kerékbelső  eltörnek, azt tekintsd jelnek, hogy a rollerező magasabb szintre lépett és jobb kerekekre van szüksége.

Az olcsó műanyag kerekekkel szemben az alumínium belsők lényegében szinte nem törnek el. A legszilárdabbak természetesen a  teljes alumínium belsők. Ezek vagy egy darab alumíniumból készülnek CNC megmunkálással, hidegen kovácsolják őket, vagy két tárcsa közé öntik (ún. Üreges központok).

A kerekek gyártásának fontos része a gumi / PU rögzítése a belsőhöz. Ez a folyamat megakadályozza a gumi leválását a belsőről. A rögzítés ebből adódó minőségét befolyásolja tehát többek között a felhasznált ragasztóanyag, a PU összetétel, a belső felületének megmunkálása.

A kerék a sebességet jelenti a legtöbb kerekes sport esetében. A kerekek sebességét számos tényező befolyásolja:

  •  Gumi / PU keménység (minél keményebb, annál gyorsabbnak kell lennie a keréknek)
  • A gumi rugalmassága (úgynevezett kerék visszapattanása – minél rugalmasabb a kerék, annál gyorsabban)
  • A csapágyak állapota
  • Kerékátmérő (minél nagyobb a kerékátmérő, annál gyorsabb – kevesebb súrlódás keletkezik  a csapágyakban)
  • Felületminőség

Külön figyelmet kell szentelnünk a PU vagy gumi keménységének . A freestyle rollerek kerekei 85A és 91A között mozognak, a legelterjettebb azonban a 88A keménység.

Gumi keménysége skateparkos használatnál: Inkább a keményebb gumi / PU alkalmasabb, ami egyszerűen gyorsabb, agresszívebb, ellenállóbb. Másrészt a lágyabb gumi jobban megfelel az utcán, jobban tompítja a lengéseket és így kíméletesebb az ízületekhez (az esések nem annyira kemények) és a gumi jobban tapad.

A kerekek felosztása:

  1. A kerekek átmérője: Minél nagyobb az átmérő, annál gyorsabb a kerék. Minél nagyobb az átmérő, annál könnyebben halad át a kisebb egyenetlenségeken.
  2. A kerékbelső: Műanyag vagy alumínium. A különbségeket feljebb találod
  3. A gumi / PU keménysége szerint. A leírást szintén lásd feljebb
  4. A kerék belsejének kialakítása szerint: Vannak teljes és radiális (sugaras) kerekek.  A sugaras belsők kialakítása könnyebb és szép, de kevésbé szilárd, mint a teljes kerékbelső.

A megfelelő kerekek kiválasztása:

  • Ha most 100 mm átmérőjű kerekeket használsz esetlleg 110 mm-eset, és ennél  nagyobb kerekekre szeretnél váltani, akkor ellenőrizd a villa kialakítását, hogy be tud-e fogadni nagyobb kerekeket.
  • Ha nem számítasz kezdőnek, akkor ne nyúlj a műanyag belsővel ellátott kerekekhez
  • Ha utcán rollerezel, válassz puhább kereket, jobb lesz a tapadás és kíméled az egészségedet is.
  • Ha parkban trükközöl, a keményebb kerekeket válaszd, mert ezek gyorsabbak és jobb a lendületük is.
  • Végezetül pedig a dizájn sem elhanyagolható

Most már tudod, hogyan válassz kereket, úgyhogy lapozd fel kínálatunkat: https://spineo.hu/roller-kerekek-c234_321_320