Minden a freestyle roller kormányrudakról

A kormányrudak a freestyle rollerek fontos elemeként szolgálnak. A freestyle roller kormánya megfelelő bánásmód esetén szinte elpusztíthatatlan. A kormányok CrMo-ból (króm-molibdén / acél), alumíniumból vagy titánból készülnek. Tömeg szempontjábólkijelenthetjük, hogy az azonos méretekkel rendelkező,  legkönnyebb kormányok titánból készülnek. Kissé nehezebbé válnak  acél / CrMo felhasználásával.

Ugyanazon méretek mellett az alumínium kormányfék körülbelül 30% -kal könnyebb lesz, mint az acél. Jöjjön egy praktikus példa, az alumínium kormányok tömege  900 g, az acél kormányok súlya 1200 g, a titán kormányok körülbelül 700 g-osak egyforma méretek esetén. De acél esetén 1000 g-nál könnyebbet nem találsz. A szilárdság szempontjából a legerősebb a titán, amelyet az acél követ. Az alumínium kormányszerkezet mind a titán, mind az acél mögött messze elmarad szilárdságban. Joggal merül tehát fel a kérdés, miért nem használ mindenki titán kormányrudat? A válasz egyszerű, a titán nem a legolcsóbb anyagok egyike, így a záruk többszöröse egy alumínium vagy acél kormánynak. Az alumínium kormányt a könnyebb rollerezőknek ajánljuk (legfeljebb 50 kg), vagy tiszta és kiforrott rollerezési  stílusúak. Alumínium kormányhoz elengedhetetlen egy kormánybilincs használata, amely teljesen lefedi a kormányrúd bemélyedését. Az eladási ráta szempontjából a legnépszerűbb kormány az acél – ez egy kompromisszum az erő és az ár között.

A kormányrudak felosztása:

  1. Anyag szerint:
  2. Alumínium
  3. Acél
  4. Titán

A szilárdság szempontjából a legerősebb a titán, amelyet az acél követ. Az alumínium kormányszerkezet mind a titán, mind az acél mögött messze elmarad szilárdságban. A gyakorlati példákat pedig lásd feljebb.

  • A függőleges cső külső és belső átmérője szerint

Két különböző külső átmérő van (31,8 mm és 34,9 mm) és három különböző belső átmérő (28,7 mm, 31,8 mm és körülbelül 25 mm). Kb. 25 mm belső átmérő van az ALU kormányok esetében, amelyek külső átmérõje 31,8 mm. Ezek a kormányok nem mindig illenek a villára, csak az SCS kompressziós rendszerrel használhatók. A 31,8 mm külső átmérőjű acél és titán kormányok 28,7 mm belső átmérővel vannak ellátva. A 34,9 mm-es külső átmérőnek mind alumínium (belső átmérője 28,7 mm), mind acél és titán kormánya lehet, amelyeket a HIC kompressziós rendszerrel való használatra terveztek. Ezen úgynevezett HIC kormányok belső átmérője 31,8 mm. Az acélból és a titánból készült kormányt, amelynek külső átmérője 34,9 mm, általában HIC vagy nagyméretű kormánynak hívják. Ezt az információt a gyártó mindig feltünteti a leírásban is.

  • Kompatibilis kompressziós rendszer szerint, azaz ICS / IHC, SCS, HIC és IHC

Az ICS, SCS és HIC rövidítések kompressziós rendszerekre utalnak (egy olyan rendszer, amely együtt tartja a fejet).

  • ICS kormányok: Kormányrudak, amelyeknek a függőleges cső alsó végén bevágással rendelkeznek. Acélból készülnek, átmérőjük 31,8 mm (soha nem 34,9 mm átmérőjű!), vagy alumíniumból, amelynek külső átmérője 34,9 mm. Ezek a kormányok használhatók ICS vagy IHC kompressziós rendszereknél. Általános törvény, soha ne  használj acél kormányt az ICS kompressziós rendszerrel. Az egyetlen kivétel az Ethic kormányrudak, amelyek saját szabadalmaztatott ICS rendszerüket használják, és ez valóban működik. Az ICS általában az alumínium kormányhoz elegendő.
  • SCS kormányok: Ezek azok a kormányok, amelyeknek nincs bemélyedése a függőleges cső alján. Acélból vagy titánból készültek, és a függőleges cső külső átmérője 31,8 mm vagy 34,9 mm
  • HIC kormányok: Ezek kormányok 34,9 mm külső átmérőjű és 31,8 mm belső átmérőjű alkatrészek. Csak acél vagy titán kialakításúak. Noha az alumínium kormányok azonos külső átmérőjűek, mint ez a típus, kisebb belső átmérőjük van.
  • Backsweep és Zero Backsweep

Nem más ez, mint a kormányrúd hajlása a felső részen. Általában a szélesebb kormányok kényelmesebbek backsweep hajlítással. A hajlítás más irányai, azaz a lefelé / felfelé irányuló hajlítás szintén  ugyanolyan célokat szolgál – downsweep/upsweep. Zero Backsweep esetén a felső kormánycső nem hajlított. Ez az adat Zero Backsweep esetén nem kerül feltüntetésre,csupán akkor, ha a kormáncső valamilyen irányban hajlított.

  • Kormányszerkezet: „Y” és „T” kormány

A T kormányszerkezet azonos méretek esetén könnyebb, mint az Y kormány. Az Y kormányok erősebbek, mint a T kormányok. Ezért ezeket inkább haladó rollerezők választják, akik több terhet fektetnek a kormányra.

  • A kormányrúd méretei, azaz magasság x szélesség

Újabban az a trend hódít, hogy magasabb és masszívabb kormányokat készítenek. A streetparkok kedvelői pedig az alacsonyabb és keskenyebb kormányokat keresik (trükkök miatt).  Ezzel szemben az utcai rollerezők magasabb és szélesebb kormányokat keresnek a jobb kezelhetőség érdekében, még nagy sebességnél is. A magasabb kormányrúd jobb például bunnyhop végrehajtásánál.

Hogyan válasszuk ki tehát a megfelelő kormányt

  • Döntsd el, milyen anyagot választasz: alumínium, acél vagy titán.Vedd figyelembe a súlyod, a rollerező képességed ?  Mennyi pénz van a pénztárcámban, mennyit tudok költenn?
  • SCS vs HIC ICS vs IHC rendszer. Véleményünk szerint a legjobb rendszer az SCS. Azonban sokan nyúlnak a ICS-hez vagy az IHC-hez. Ha azonban a jövőben szeretnél áttérni az SCS rendszerbe, sajnos  mélyen a zsebedbe kell majd nyúlnod.
  • Magasság és szélesség: Általánosságban véve az aacsony kormányt általában a parkban, a magasabb kormányt pedig az utcai rollerezéshez használják. De ez nem vonatkozik mindenkire. Bárki, aki új kormányrudat vásárol, már tudja, melyik magasság felel meg neki leginkább. Erről a kormányrúd kiválasztása részben olvashatsz.
  •  Ha továbbra sem vagy biztos benne, hoyg milyen kormányrudat vásárolj,  vegyél magasabbat, mert ezt le lehet rövidíteni.
  • Vgezetül pedig a felső négy pont alapján a haladók vásárolnak alkatrészt,a kezdő rollerezők általábn kész rollert vásárolnak, és később ezt javítják fel.

Hogyan nyújtsuk el a kormányrúd élettartamát?

  • Bánj tisztességgel a rollereddel, óvd és ne bánj hanyagul vele
  • Olyan darabot vásárolj, mely megfelel fizikumodnak és képességeidnek
  • Ügyelj a trükkök megfelelő végrehajtására és tompítsd az érkezést térdben
  • A megfelelő kompressziós rendszert használd
  • A kormányrúd megfelelően van rögzítve, így nem lesznek szerkezeti „balesetek“
  • Ne kölcsönözd a rollert, főként ne olyannak, aki eltérő fizikumú és teljesen más vezetési stílussal rendelkezik.